|
Wat moet er gebeuren als men slachtoffer is van een arbeidsongeval? 1. Op het ogenblik van het ongevalUiteraard komt de verzorging van de letsels op de eerste plaats. Daarna zullen enkele administratieve stappen moeten worden ondernomen zodat het ongeval erkend kan worden als een arbeidsongeval. Die erkenning is immers cruciaal om o.a. de medische kosten vergoed te krijgen en het ziektecontingent van een statutair personeelslid correct te kunnen berekenen. De personeelsdienst moet dus zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht zodat ze betrokkene kunnen bijstaan bij de opmaak van het aangiftedossier. 1.1. Het medisch attest Wanneer het slachtoffer arbeidsongeschikt is ingevolge het ongeval, moet het medisch getuigschrift worden ingevuld. Het administratief luik moet naar de personeelsdienst en het medisch luik naar de medische dienst zoals bij een gewone ziekte of ongeval. Let er wel op dat de arts de formulieren volledig invult en ook aanduidt dat de afwezigheid het gevolg is van het arbeidsongeval. 1.2. Model B Naast het klassieke formulier moet de arts eveneens het aangifteformulier voor arbeidsongeval – Model B invullen. Dit formulier is immers nodig voor de aangifte van het ongeval. 2. Op een later tijdstip, in de eerste dagen na het ongevalMet behulp van de personeelsdienst wordt een dossier ‘aangifte arbeidsongeval’ samengesteld. Dit dossier moet zeker volgende documenten bevatten:
Opmerking: De personeelsdienst doet vervolgens zo snel mogelijk aangifte doen bij de aangewezen dienst voor de juridische erkenning van arbeidsongevallen. Opmerking voor contractuele personeelsleden: Tip: Bewaar zeker een kopie van alle overhandigde documenten |